Resa i Kina

Att ta sig runt
Att ta sig runt i Kina kan man gör på en del olika sätt. Tåg är det färdmedel som är bäst anpassat för medellånga sträckor i Kina. Väljer man rätt tåg kan det gå fortare, vara billigare och bekvämare än att åka flygplan.

När man planerar sin resa i Kina och står i valet mellan att åka flygplan, buss eller tåg så finns det några faktorer att ta ställning till.
Buss är det allra billigaste alternativet men på längre sträckor kan det bli påfrestande att åka buss. Att ta inrikesflyg i Kina kostar ofta lika mycket som att åka tåg men de har båda sina för- och nackdelar. Den största fördelen med att ta flyg är att man kan färdas långa sträckor på en kortare tid jämfört med många andra färdmedel. Några av nackdelarna med att ta flyget är att Kinesiskt inrikesflyg oftare är försenat än i tid. Dessutom ligger flygplatserna ofta i utkanten av städerna och incheckning behöver göras långt innan.

-Åka Tåg
Först kommer det lite allmän information kring att åka tåg i Kina, därefter lite information om de olika tågtyper som finns.

Har man bestämt sig för att ta tåg finns det några olika sätt att köpa biljett. Viktigast av allt är ta med sitt pass (om man nu inte har kinesiskt ID-kort) när man ska köpa biljett. Biljetten är personlig, trots att ingen bryr sig om det när den väl är köpt. Runt om i städerna finns det kiosker som säljer biljetter till tågen. Det går att även att köpa biljett vid tågstationen. Biljetter säljs vid separata biljettkiosker vid sidan av och utanför en del stationer så se till att köpa en biljett innan du går in till vänthallen. Ibland finns det en speciell lucka för ”utlänningar” där man tas emot av någon som förstår hur de ska hantera pass. Ska man köpa biljett för D- eller G-tåg (närmare beskrivning nedan) så finns det automater på en del stationer där man kan köpa biljett på egen hand.

Viktigt att komma ihåg

  • Ha alltid med ditt pass när du köper tågbiljett, då dessa är personliga.
  • Spara biljetten under tågresan då den behövs för att lämna stationen när du kommit fram
  • Runt det kinesiska nyåret, andra högtider och under sommarmånaderna kan det vara svårt att få tag på tågbiljetter.
  • Vill man ta reda på vilken typ av tåg som går dit man vill åka, vad det kostar och resetid tar man enklast reda på det med hjälp av Baidu.com. Många funktioner i Baidu är lika de som finns i Google.com, men bättre på sökningar som gäller Kina. Om man där skriver in sin start och slutdestination får man fram olika alternativa resor med tåg direkt på Baidu och sedan finns det länkat till alla resalternativ som kan väljas. Om man där skulle vilja jämföra tider och priser mot flyg så finns även det länkat direkt ovanför.
  • Tågbiljetterna släpps mellan 3-10 dagar innan tåget går, beroende på vilket typ av tåg. Det brukar bli långa köer för att köpa biljetter vid kioskerna. Försök därför att ta reda på när biljetterna till den destination du ska till börjar säljas så att du kan köpa biljetter så tidigt som möjligt. Med lite otur kan biljetter på alla tåg dit man ska vara slut och man mer eller mindre tvingas köpa en biljett vid sidan av biljettkiosken av någon fuling som på något sätt säljer biljetterna till ockerpriser för att dom vet att du måste med tåget.

De olika tågvarianterna i Kina

  • Enbart siffror och ingen bokstav, 普通 – ”Det vanliga tåget”. Det långsammaste av alla tågvarianter. Inte en bra upplevelse, bara ett billigt transportsätt. Det absolut billigaste resealternativet via tåg.
  • K-tågen, 快速 – ”Snabb hastighet”, vilket är en av de långsammare varianterna av tåg som används idag. Tågen med K i sin beteckning har ofta mindre moderna vagnar med relativt obekväma sittplatser. Det finns även sovplatser på dessa tåg. ”Mjuk” och ”hård” sovplats. Skillnaden i bekvämlighet mellan dessa två är inte särskilt stor. De mjuka sovplatserna är i små hytter med dörr, två våningssängar det vill säga totalt 4 bäddar. Bäddarna är något mindre hårda och bredare än det ”hårda” alternativet. De hårda bäddarna är på tre våningar i en hytt utan dörr. Totalt sex bäddar i en hytt. Bäddarna är ca 180-185 långa vilket gör att den som är längre kan tvingar hänga med fötterna i gången där alla går. Så vill man ha en lite mer privat resa rekommenderas första klass, de mjuka bäddarna. Väljer man andra klass sovplats och är lång rekommenderas att man sover på den översta bädden, så fötterna kan dingla ut ovanför allas huvuden.
  • T-tågen, 特快 – ”Extra snabb”, vilket, precis som med K-tågen namnet antyder, inte är ett av snabbtågen. Tågen stannar på något färre stationer än K-tågen men det är inget man bör sätta sig på om man har bråttom. Likt K-tågen kan förseningar uppstå om sträckan delas med någon av höghastighetstågen. Sittplatserna och bäddarna är lika de som finns i K-tågen.
  • Z-tågen, 直达特快 (直特)- ”direkt extra snabb”. Denna sortens tåg stannar enbart på fåtalet stationer och kortar restiden i jämförelse med K och T tågen. Dess sätesindelning liknar de som finns i K- och T- tågen.
  • D-tågen, 动车 – översätts till ”power-train” men översättningen ”Snabbtåg” är något mer passande. Dessa tåg liknar det svenska X2000. Håller en hastighet på ca 250 km/h numera (innan tågolyckan i Wenzhou 2011 hade en hastighet upp till 350). Priset på en resa med dessa tåg är dyrare än de tidigare men de tar sig fortare mellan destinationer och stolarna som finns i andra klass är mer bekväma än den svenska motsvarigheten i X2000. D-tågen håller nästan alltid tiden. Tåg som har längre restid brukar generellt lämna företräde på spåren till snabbtågen och dess ryckte om att alltid vara i tid. D-Tågen rekommenderas för den som vill ta sig till nästa destination bekvämt och enligt tidstabell.
  • G-tågen, 高铁 – ”höghastighetståg”. Med en hastighet på mellan 300 och 350 km/h är det absolut snabbaste tåget. Det är även det mest bekväma sättet att färdas via tåg. Det är även det dyraste av alternativen om man åker tåg. Precis som D-tågen så håller G-tågen nästan alltid tiden enligt tabell. Det ska dock läggas till att för att ”aldrig bli sen” så händer det att tågen avgår innan sin avgångstid.
    Ska man på resor kortare än en timme är det inga problem att åka K-tågen. Dock kan resor upp åt 20 timmar rekommenderas ta annat tåg om valmöjlighet finns om man inte kan få tag på sovbädd. Sittplatserna är som en smal, vadderad bänk gjord för tre, med knappt det utrymmet. Utrymmet till närmsta passagerare blir nästintill obefintligt. På denna variant av tåg är chansen stor att man träffar på levande kycklingar och dylikt. Ytterligare en nackdel med dessa långsamma tåg är att de måste lämna företräde åt snabbtågen på grund av spårbrist vilket leder till att detta tåg ofta blir försenat.

På samtliga tågvarianter och sträckor kan ståplats köpas. Det händer att alla sittplatser är slut på tåget. Är man tvungen att ta sig till sin destination finns möjligheten att köpa ståplats, för samma pris som den billigaste sittplatsen. Se till att det inte är ståplats du betalat för om det inte är det du ville ha. Det kan bli tjugo långa timmar om du råkar få ståplats för den sträckan.

Prisexempel: Tåg mellan Hangzhou och Shanghai (ett avstånd på ca 175 km).

Vanliga tåget: 21-25,5 RMB (restid mellan 1,55 och 2,25h)
K-tåget: 24,5 RMB (restid mellan 1,45 och 2,10h)
T-Tåget: 24,5-28,5 RMB (restid 1,40 till 2,15h)
D-tåget: 46,5 RMB (restid ca 1,10h)
G-tåget: 73 till 77,5 RMB (restid 1 till 1.15h)

-Åka (Flyga) Flygplan
Att åka inrikesflyg är på de flesta sätt likt att flyga i andra delar av världen. Incheckning sker ca en timme innan avgång vid de mindre flygplatserna.

Många i Kina köper flygbiljett på internet men det kan vara svårt om man inte har ett konto på en Kinesisk internetbank. Har man det är det inga bekymmer att köpa biljett, om man kan läsa kinesiska. Det kan vara smart att vända sig till flygbolagens egna hemsidor för att köpa flygbiljett för att vara säker på att man får den biljett man betalat för.

Qunar.com är en hemsida där man kan söka flygresor över hela Kina. Hemsidan är på kinesiska men är lättanvänd i övrigt. Man får upp både kortast restid och billigast pris. Därefter kan man välja den biljett som passar en själv och bli omdirigerad till bolagens egna hemsidor för bokningen.
Har man inte tillgång till dator, internet eller inte vill betala över internet så finns det resebyråer som kan hjälpa till att boka resor.

Köper man biljett på internet eller vid resebyrå kommer bokningsbekräftelse oftast till mobiltelefonen via SMS. Väl på plats vid flygplatsen använder man sitt pass eller kinesiska ID-kort för att checka in och där få sin biljett.
Något som många som flyger inrikesflyg i Kina anmärker på är att de oftare är försenade än i tid. Detta händer ofta utan någon utannonsering eller förklaring. Kompensation för förseningar är ofta uteblivna eller knapphändiga. Det händer även att avgångar blir inställda på grund för få resenärer och man får en närliggande restid till den innan. Även dessa ändringar kan informeras via SMS.

Att ta sig till flygplatsen är ofta någonting som bör planeras väl. En del städer har tåg eller tunnelbana som går från centrum ut till flygplatsen, som i exempelvis Shanghai och Beijing. Ofta finns det även bussar som tar sig ut till flygplatserna. Att ta taxi är ofta det dyrare alternativet men kan vara skönt att ta tidigt att ta tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Under dagtid kan det bildas trafikköer som bör tas med i planeringen om man har tänkt att ta taxi.

På många flygplatser är utbudet av mat och dryck dåligt, särskilt efter att man har passerat säkerhetskontrollen. Att äta efter man har checkat in men innan man passerar säkerhetskontrollen kan vara ett tips för den som ska åka lite längre sträckor med flyget.

Flygplansmaten är ganska lik den som erbjuds på västerländska flygbolag, dock med en kinesisk anpassning.

-Åka Buss
Att åka buss mellan olika städer i Kina är vanligt. Särskilt mellan de sträckor där järnväg inte är utbyggt. Bland de bergigare trakterna är buss bland de vanligaste resesätten.

Biljett går att köpa vid busstationer som bussen går ifrån. Men till skillnad från köp av tågbiljett så finns det inga särskilda kiosker runtom i städerna som enbart har hand om försäljning av bussbiljetter.

Bussbiljetter kan förutom att köpasvid stationerna, även köpas på postkontoren runtom i de olika städerna.
Bussarna kommer i alla möjliga variationer. Det finns allt från bussar med hårda säten och små utrymmen till bussar med bekväma fåtölj-aktiga säten med extra stort utrymme. Bussarna har sällan toaletter ombord och de som åker längre sträckor brukar stanna vid rastplatser någon gång varannan timme för toabesök. Tips för den långvarige är att se till att en vän uppehåller bussen så man inte blir lämnad på rastplatsen.

Vill man resa under natten så finns det även bussar med sovplatser. Dessa sovplatser är dock väldigt smala, korta och relativt hårda. För den som är lång och vill komma utvilad till sin destination bör välja ett annat alternativ.

Fördelen med att resa med buss är att station både vid start och slutdestination ofta är centralt belägna i städerna och man behöver därmed inte tänka på resor mellan station och centrum.

Boende på resan
Kina likt de flesta andra länder i världen erbjuder en mängd olika boendemöjligheter när man är på resande fot.

Är du utländsk medborgare/ inte har kinesiskt ID-kort?
Kolla upp hotellet eller hostlet du planerar att bo på innan du åker dit så att de tar emot utländska resenärer. Det kan låta konstigt, men en del hotell har inte möjligheten att registrera in utländska pass i sina system.
Hostel är ett bra alternativ för den som planerat att spendera merparten av sin resekassa på annat än boende. Standard på både rum och övrig service kan variera mellan olika hostel. Ofta är hostel en enklare boendeform för den som bara är ute efter någonstans att spendera natten. Priset kan variera allt från 30 yuan till över 150 yuan per person. De billigaste alternativen kan vara att sova i en sovsal med andra gäster eller att bo i ett rum utan egen dusch och så vidare. På hostel träffar man ofta andra turister som också är där för att utforska samma område som en själv och man dela upplevelser och tips med varandra. Många hostel har även uppehållsrum där gäster kan umgås med varann och spela spel eller kolla på film.

Många av hostlen tillhandahåller tjänster som bokning av utflykter, tågbiljetter, möjlighet att tvätta kläder och annat.

Hostlen går att boka via västerländska hemsidor där man även kan se andra resenärers recensioner. Ofta har de utförlig text på engelska om allt som finns att göra på just deras hostel, vilka platser som ligger nära, karta och en mängd bilder vilket gör valet mer lättgjort.

Ofta kan man behöva betala 10% av totalbeloppet för sin vistelse i samband med bokningen. Resterande belopp betalas vid incheckning.

-Kom ihåg att många hostel ej tar kortbetalning så ha kontanter redo.
-Man måste ibland betala extra 100 yuan i deposition vid ankomst som man sedan får tillbaka vid utcheckning, såvida man inte haft sönder någonting. Depositionen brukar även denna behöva betalas med kontanter.
Trots att hostel ursprungligen enbart var till för att erbjuda sovplats erbjuds numera saker som tandborte, tandkräm, handdukar och liknande utan kostnad. Frukost serveras sällan på hostel.

Kinesiska hotell har högre standard än hostel och kostar därefter. Minst 200 yuan per natt för ett rum, beroende på i vilken stad man befinner sig i. Oftast kan man säga att byggnaden och hotellet i stort är det som har högre standard. På många av dessa hotell finns frukost att tillgå, ibland inkluderat i priset och ibland som tillval. Frukosten som serveras är ofta från det kinesiska köket, vilket inte särskilt konstigt då den inhemska turismen är större än den utländska. Ibland finns det något som liknar västerländsk frukost i form av vitt bröd och smör eller dyikt.

Internationella hotellkedjor finns det gott om i de städer med en större turistström från utlandet. Det kostar som i Sverige, ibland mer, men man kan förvänta sig den standard likt de hotellen har i Sverige. Förutom det vanliga har de ofta även gym, Kinesisk och asiatisk frukost och andra bekvämligheter man kan tänkas vilja ha.

Post navigation